Aktie för konsumtion

• Välkommen till nya (moderna) Prat om pengar! Alla åsikter är välkomna och alla typer av investeringar.

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Återställt

Medlem
2 April 2019
33
0
6
God kväll!

Efter att ännu en gång förfärats över min tonåring till sons klädkonto, tog jag reda på vilka klädmärken som verkade ligga bäst till i hans kompiskrets.

Kom fram till företaget WeSC, som marknadsför bl.a skating- och streetwarekläder.

Köpte genast på mig en del aktier, och hoppas att grabben och hans kompisar konsumtion skulle "spilla" lite tillbaks till mig i form av värdeökning.

Försökte förklara upplägget för grabben, och hoppades att han skulle finna detta lärorikt och intressant.
Responsen kunde inte vara mer likgiltig.

Nåja, för väl försöka om några år igen.

När vi ändå är inne på detta spår.

Har sedan många år tillbaka en del av min portfölj i så kallade privata konsumtionsaktier.
Just nu är det dessa:

StatoilHydro : tankar alltid på Statoil
MTG : har parabol
Tele2 : ringer mycket
Nokia : med denna
Avanza : tradar mycket!!!
WeSC : nja, se ovan
HM och Kappahl : mitt klädkonto

Vardagsgrejer som eventuellt återbetalar sig. Om inte så är det lite lättare att betala dessa räkningar.
Very Happy

Funderar nu på att köpa Dell och Samsung, behöver både ny dator och TV.

Trevlig helg!

Återställt

Medlem
2 April 2019
33
0
6
Jag skrev precis tvärtom i en tråd för något år sedan.
Jag har HM handlar aldrig där.
Hade då Ericsson aktien men ägde Nokia telefon.
Hade Ballingslöv aktien men inte deras kök.
Har Swedbank men använder mig mest av nätmäklare.
Har Nibe aktien men en konkurents värmepump.
Äger Oriflame men handlar aldrig deras varor.

Tror väl inte att mina kr skulle spela någon roll men det känns ändå konstigt att man själv inte har de aktierna som man själv använder produkter ifrån.

Återställt

Medlem
2 April 2019
33
0
6
Jag anser mig vara en relativ vanliga medborgare, vad gäller konsumtion i alla fall.
Det jag gillar att konsumera borde ju rimligen även andra göra.
Därav min förhoppning om värdeökning.
Detta är min strategi för denna del av portföljen.

I en annan del finns med all sannolikhet andra aktier som jag inte konsumerar, men där har de hamnat av andra orsaker.

Sedan kan det finnas synpunkter på att köpa aktier i företag vars produkter man gillar.

I min mycket spekulativa del av portföljen håller jag mycket hårt isär aktien kontra företaget, då detta inte hänger ihop.

Men som långsiktig förvaltning känns det rätt bra.
Troligt är den psykologiska effekten vid varje månadsskifte tillräckligt stor för att lustfullt knappa in OCR-siffrorna.
Very Happy

Tillägg till listan är Axfood, men där handlar bara frugan.

Återställt

Medlem
2 April 2019
33
0
6
Tja, har man erfarenhet av produkten så vet man ju vad man investerar i.

Jag har HM, men mest för att det är ett bra och stabilt företag - sen att frugan investerar där på ett lite annorlunda sätt ganska stora summor betyder att dom har bra kläder till hyfsade priser och det vill rätt många ha.

Handlar på Willys rätt ofta och har Axfood. Jag är lite kluven där, Willys är sådär tycker jag.

Här länge tänkt investera i min större utgiftspost Carlsberg men det har inte blivit så av lite olika orsaker. Sen när tjyvarna sålde ut Sveriges i särklass mest lönsamma företag till fransoserna gick man ju minste om en investering och dom om en, visserligen liten, men dock kund.

Återställt

Medlem
2 April 2019
33
0
6
I princip håller jag med, det är aldrig fel att investera i företag folk använder så länge aktierna kan köpas till ett förmånligt pris. Däremot låter jag siffrorna tala för sig själv, istället för att titta på vad jag och närmaste kretsen kretsen handlar.

Bra exempel är att jag inte känner någon som äger en Harley-Davidson samt att YUM är ett fantastiskt företag trots att Pizza Hut är för dyrt för mig och både KFC och Burger King saknas i Finland. Att H&M säljer skräp på tok för dyrt hindrar inte dem från att uppta en stor del av min portfölj. After all, vad gör C-C och McD om inte säljer dyrt skräp?

Siffror talar sitt eget språk, åsikter sitt. Eftersom jag inte har en mer realistisk bild av vad 6 miljarder konsumenter anser än marknaden i medeltalet, lyssnar jag hellre på siffrorna.

Återställt

Medlem
2 April 2019
33
0
6
Kul det där med att höra sig för med ungdomarna om vad det är som gäller i klädväg just nu. Jag kanske skulle förhöra mig bland eleverna på skolan där jag jobbar.
Smile

Utökade min portfölj med TeliaSonera för någon månad sedan och nu byter jag från Telenor till Telia som mobiloperatör. Man ska stödja sina innehav. Äger H&M och handlar aldrig på Kappahl.
Smile

Återställt

Medlem
2 April 2019
33
0
6
Ser att ni skriver lite om "streetfashion"-bolaget WeSC i den här tråden. Kanske borde man startat en egen tråd istället, men men.

WeSC säljer alltså under eget varumärke kläder och accessoarer till en särskild målgrupp som man kallar "intellektuella slackers". Lite enklare kan man säga att det är streetfashion som ofta hamnar hos människor som håller på med sporter såsom skateboard, surfning och liknande. Den här nischen inom klädhandeln är den som växer snabbast av alla, och bland framgångsrika konkurrenter kan nämnas Billabong och Ripcurl. Försäljning sker i 22 länder, 14 konceptbutiker och över 2000 återförsäljare. USA har kommit att bli en viktig marknad efter att VD bott där under några år för att bygga upp den marknaden. Facit vad man gjort i USA på bara några år är otroligt imponerande.

Jag gick in i det här bolaget tidigare i år och står nu efter en fin uppgång för något över 10 % av portföljen. Jag vill mena att det här är ett bolag som har framtiden för sig och där både försäljning och lönsamhet stiger kraftigt både på kort och lång sikt. Målet är att försäljningen ska öka med 20 % per år de kommande åren och att rörelsemarginalen ska bli 12 %. Det här låter ju onekligen trevligt, men det som är ännu bättre är att målen faktiskt kan vara i underkant. Särskilt målet för rörelsemarginalen, vilken man förstår om man jämför med liknande bolag. Hursomhelst, hur ser värderingen ut nu efter den kraftiga kursstegringen då?

Med en antagen försäljningsökning om 30 % i år (vilket är lägre än bolaget presterar för tillfället - alltså väldigt försiktigt antaget), och en antagen rörelsemarginal om 12 % blir rörelseresultatet närmare 50 miljoner grovt räknat. Utan finansiella kostnader/intäkter och efter svensk skatt blir det en nettovinst om ca 37 miljoner. I skrivande stund är börsvärdet 562 miljoner, vilket ger ett p/e på innevarande år om 15 om man räknar försiktigt. Detta alltså för ett företag som växer med 30-40 %, står inför stigande lönsamhet både på kort och lång sikt och har en mycket solid finansiell situation med nettokassa. Inom kort kommer bolaget skifta ut 5 kr per aktie i ett inlösenförfarande (ca 6,7 % direktavkastning) eftersom de sitter på mer pengar än de behöver. Justerat för kommande inlösen sjunker p/e-talet för innevarande år till 14. Man bör också nämna att bolaget är entreprenörsdrivet med skickliga VDn Greger Hagelin i spetsen (Hagelin är också en av de största ägarna). Även erkänt duktiga Axel Johnsson sfären finns i ägarleden.

Jag tror att försäljningen kommer överstiga 30 % och jag tror även att rörelsemarginalen med de ökande volymerna kommer att överstiga 12 % på kort sikt. På längre sikt finns det mycket goda möjligheter att öka marginalen, bl a genom att bolaget sköter egen distribution på fler marknader än idag.