Då drar vi igång nya pratompengar

• Välkommen till nya (moderna) Prat om pengar! Alla åsikter är välkomna och alla typer av investeringar.

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Per

Administratör
Forumpersonal
27 Mars 2019
14
0
1
Välkommen till nya Prat om pengar! Tycker det saknas ett modernt forum i Sverige för investeringar i alla dess former. Det här forumet ska råda bot på det. Är själv aktieintresserad sedan många år tillbaka.

Forumet i sig har en massa nya funktioner som du kanske inte använt innan. Några är push notiser för Android (tyvärr inte Apple, säkerhetskrav...), reaktioner på inlägg, tagga en medlem så denne får en notis @Per mm. Sen är forumet mobilanpassat med... En relativt stor förändring.

Var medlem innan på gamla pratompengar . se, kändes riktigt tråkigt när det la ner. När domänen gick ner försökte jag kontakta gamla ägaren utan framgång. Försökte även registrera den när den väl gått ut, även det utan framgång. Har tagit mig friheten att återställa en del populära trådar från gamla forumet, om du skrivet det och inte vill ha det kvar, skriv här så fixar vi det.

Men nu hoppas vi att gamla medlemmar kommer tillbaka och nya tillkommer! Även om vi har samma namn som gamla forumet så kommer en del förändras, det kommer bli ett mer brett forum. Vi kommer även jobba på att skapa underforum för specifika bolag som kan vara intressanta.

Håll till godo!

Senast ändrad:
T

Trendsökaren

Guest
Trendsökaren är tillbaka.Trevligt att fågel Fenix återuppstår.

Men hur blir man medlem?

Mitt investerunivers är i praktiken begränsat till 30-40 fonder som jag växlar mellan. Lägger viss vikt vid allokaliseringen.

Lite trött och glömsk är jag och vi är ju pensionärer vilket gör mig lite försiktigare. Har bara ett litet engagemang kvar och detta inom området energi. Företaget har 100 anställda och är i princip idag fossilfri och klarar att vara lönsamt.

Sist skrev jag om min då nya samling av hedgefonder kallad Sköldpaddan. Sköldpaddan har genomgått en fokusering så att den bara innehåller PriorNilsson Idea. 20 % av vårt kapitalet består av denna hedgefond idag.

De sista dagarna i april sålde jag huvuddelen av våra aktiefonder vilket ju snabbt visade sig korrekt. Kvar 10 % plus PN Idea.

Lyckades också pricka nedgången i november 2018 men tog sedan i för lite efter nyår.

Kul att ses igen

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
Uppenbarligen så händer mycket lite i detta forum just nu.

Upplägget i forumet är mycket olikt tidigare ptatompengar. Detta är ett fösrsök att skapa ett vanligt aktieforum vilket nog sköts minst lika bra i andra forum.

Tidigare forum hade mera sin utgångspunkt i olika sätt att förhålla sig till investeringar plus viss dialog kring olika saker som riksbankens räntepolitik.

Jag och några andra skrev om hur att använda momentum som investeringsstrategi. Andra skrev om annat. Genom att försöka fokusera helt på individuella aktier så missas mycket. Även en avdelning med övrigt behövs.

Men nu behövs att de som startade det nya pratompengar börjar bli lite aktiva om detta goda försök till forum skall lyckas.

Per

Administratör
Forumpersonal
27 Mars 2019
14
0
1
Ursäkta sent svar! Kul att du hittat tillbaka. Verkar som om bevakning via email inte fungerar, därav såg jag inte ditt inlägg förrän nu.

Vi siktar på att ha ett brett fokus, men du har rätt vi kommer satsa mer på enskilda aktier än gamla pop gjorde. Detta genom enskilda forum som du hittar här: https://www.pratompengar.nu/forums/-/list

Men allt det du skriver om så som momentum strategin går givetvis också att diskutera, tex i https://www.pratompengar.nu/forums/Övriga-investeringar.4/. Skulle möjligen döpa om den något till "investeringar och strategier". Gamla pop var ju inte gigantiskt, därav vill jag ha rätt få kategorier förutom när det gäller enskilda aktier.

Slutligen, starta upp detta igen kommer ta tid. Alla besökare kommer från Google när det gäller forum, och nya domäner är svårrankade. Så vi måste först börja ranka, sen kan det ta sig är tanken. Förhoppningsvis kan vi nu i början få över några gamla medlemmar, men vi får se. Ska ge det här iaf 2 år för en omstart, så håll ut och besök forumet då och då!

Jeppe

Medlem
4 November 2020
1
0
1
Hej alla

Jag, Jeppe tittar in.
Var medlem på gamla pop.

Kul att Trendsökaren är tillbaka!

Lite nyfiken på detta: "Har tagit mig friheten att återställa en del populära trådar från gamla forumet "
Per, hur kunde du göra det ? Den gamla siten dog ju. Använde du waybackmachine eller nåt sånt.

Per

Administratör
Forumpersonal
27 Mars 2019
14
0
1
Hej alla

Jag, Jeppe tittar in.
Var medlem på gamla pop.

Kul att Trendsökaren är tillbaka!

Lite nyfiken på detta: "Har tagit mig friheten att återställa en del populära trådar från gamla forumet "
Per, hur kunde du göra det ? Den gamla siten dog ju. Använde du waybackmachine eller nåt sånt.
Kul att du är tillbaka! Yes wayback machine.