Hedgefonder?

• Välkommen till nya (moderna) Prat om pengar! Alla åsikter är välkomna och alla typer av investeringar.

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
Kommer det bli liv i nya Pratompengar? På det gamla forat drog jag igång ett eget försök med en portfölj med hedgefonder kallad Sköldpaddan.

Kan just nu inte visa grafer men det kommer senare.

Urvalet var bl a att den enskilde hedgefonden skulle ha relativt hög Sharpekvot vilket nästan alla hade. Siffrorna nedan är aktuella Sharpekvoter eftersom dokumentation försvann när forat gick in i mörkret.

Det var vill jag minnas:

Atlant Stability 2,85
PriorNilsson Yield 2,75
PriorNilsson Idea 1,73
Catella Hedgefond 0,98

Syftet var att på sikt minska risk och få en total avkastning högre än ränta.

Hur gick det?

Den fond som idag återstår är PN Idea som utvecklats stabilt och positivt. Just idag bättre än index på alla tidsintervaller. Klart är att den inte klarar att hänga med i vårens kraftiga uppgång men när sänket i maj kom så blev resultatet hittills mycket gott.

Först försvann Catella Hedgefond eftersom regeln var att röda totalsiffror innebär avslut.

Senare såldes Atlant Stability på grund av dåligt resultat fast inte rött. PN Yield kom att säljas stegvis.

Kvar finns idag ett innehav av PN Idea. Viktningen är 20 % vilket också ökat stegvis.

Tyvärr kommer graferna senare.

Resultat PN Idea
1 år 9,7 %
3 mån 2.4 %
Maj ca 0

Senast ändrad:

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
Det här är inga rekommendationer utan enbart speglar lite av mina egna placeringar utifrån den syn jag har för tillfället. Men denna hedgefond ser jag långsiktigt på. Rör sig oftast lite långsamt i förhållande till OMXPI

Gul PN Idea
Grå Robur Sverige indexfond

5 år

1 år

1 månad (maj 2019)

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
Kan inte visa grafer idag men PiorNilssom Idea sköts fortfarande bra.

Har idag en portfölj bestående av två rena aktiefonder, en hedgefond samt olika räntefonder.

First State Infras
Robur Fastighet

Samt en hedgefond PN Idea. Har idag ökat viktningen till 21 % i denna..

Är alltså defensivt organiserad för eventuella nedgångar men detta har också fungerat hyggligt i den för mig oväntade uppgången.

Vad finns det mera för idéer kring investeringar i denna tid.?

Grafer kommer senare.

En förklaring till uppgångarna för infrastruktur och fastigheter är att möjligtvis att pensionsfonder behöver saker man kan tro är stabila.

Läkemedel har jag inte eftersom jag inte kan hitta någon trend i dessa. Innehaven därför sålda.

Senast ändrad:

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
Här ett inlägg som inte handlar om hedgefonder utan om att hitta fonder som kan skydda mot fall. Just nu har jag egentligen bara tre aktiefonder varav Robur Fastighet är detn största.

Sista året har nog fonder inriktade mot fastigheter flesta lägen varit överlägsen index. Nu kommer i veckan även FED att komma att uttala sig om räntebanor m m. Så man får se om detta fortsätter. Men ingen påverkan av handelskrig kan heller märkas ännu.

Gul Robur Fastighet
Grå Svensk Indexfond

Har föredragit First State Infras (Gul)som är inriktad mot infrastruktur framför Läkemedel. Det sista har kanske inte varit dåligt men mera volatilt vilket ger svårigheter för den mera kortsiktiga som ju jag nog får räknas som. Tyvärr får jag inte med sista månaden men den har varit OK.

Det här kan vara bland de sista gångerna som jag kan visa grafer så här. Banken ändrat systemet.

Vad finns det för andra iaktagelser kring hur att kunna skydda sig utan att ha allting i ränta?

• Like
Reactions: Per

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
Hedgefonden PriorNilsson Idea fortsätter utvecklas som förväntat. På senaste året har växten varit 13 % vilket är bättre än en svensk indexfond. Men jag uppfattar styrkan att den är mindre volatil än börsen vilket jag just nu tycker är en fördel.

Sharpekvoten är 1;60 vilket är bra. Det finns hedgefonder som har bättre Sharpekvoter men en del har låg tillväxt

Atlant Opportunity har dock de tre senaste åren ökat med 16,7 % och med hyggligt liten volatilitet. Så kan vara ett tänkbart alternativ såsom jag ser på saken. Denna fond har en hög sharpekvot på 2,,16.

Senast ändrad:

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
Jag går med viss regelbundenhet genom de hedgefonder som finns på Avanzas och Swedbanks fondtorg. Totalt sett är det inte helt Ok.

Man får alltså prata om undantag om de ens är i närheten av det de önskar de var.

En mindre kategori typ PriorNilsson Yield har för svag utveckling jämfört med Spiltan Räntefond för att var ett riktigt alternativ.

Just nu är det två som jag kan tycka är intressanta. Svagheten med PN Idea är att den uppenbart följer börsen men med mindre volatilitet. På lång sikt verkar detta en styrka jämfört med index inklusive return.

Här en blänkare från Affärsvärlden som stärker intrycket av att hedgefonder i allmänhet befinner sig i en brant uppförsbacke.

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
Jag kanske får nämna att vi har en aningens guld i portföljen men väldigt liten andel.

Annars så utvecklas PN Idea som förväntat.

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
När jag granskar just hedgefonder så är Sharpekvoten viktig. Det är dock inte enda kriteriet. Titta på grafen och jämföra är fortfarande viktigt. Sharpekvoten är ju ett nyckeltal som mäter den riskjusterade avkastningen de 3 senaste åren. Det kan vara så att utvecklingen för tre år sedan var jämn och stadig medan den idag verkkar vara mest sidgående, vilket kanske inte är så attraktivt.

Robur Access Sverige (indexfond) har idag en Sharpekvot på 1,02.
PriorNilsson Idea har en Sharpekvot på 2,08.

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
Kanske man bör påminna om att de flesta hedgefonder inte verkar klara det som de är till för. PN Idea påverkas upppenbart av börsens nedgångar men påverkas mindre. Men resultatet kan jag ändå stå ut med.

Här jämfört med indexfonden Access Sverige
1 år

På månadsgrafen framträder bättre dagsuppträdandet
(Gul) PN Idea

Senast ändrad:

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
Eftersom ingen annan skriver i forat har jag lagt av. Men följer nu mina investeringar under denna pågående rekyl eller vad det nu är.

Fram och till och med fredag så var PN Idea, Robur Fastighet samt First State Infrastruktur opåverkade. Sålt innehav vi haft i Globalfonder och Östeuropa. Det lilla innehavet i guld behålls.

Så vald hedgefond samt innehav som är långt ifrån handelskonflikter står sig.

Hittills nöjd men vi får se ikväll.

Per

Administratör
Forumpersonal
27 Mars 2019
14
0
1
Eftersom ingen annan skriver i forat har jag lagt av. Men följer nu mina investeringar under denna pågående rekyl eller vad det nu är.

Fram och till och med fredag så var PN Idea, Robur Fastighet samt First State Infrastruktur opåverkade. Sålt innehav vi haft i Globalfonder och Östeuropa. Det lilla innehavet i guld behålls.

Så vald hedgefond samt innehav som är långt ifrån handelskonflikter står sig.

Hittills nöjd men vi får se ikväll.
Ok. Titta gärna tillbaka då och då för att se om vi fått in fler inlägg.

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
Hej Per!

Klart att jag kommer att titta in och se vad som händer eller inte händer.

Jag saknar ett bra fora typ Pratompengar. Jag skriver dock nästan aldrig om enskilda aktier med undantag någon enstaka gång för Nibe.

Bästa hälsningar
Trendsökaren

Senast ändrad:

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
Kan inte idag visa grafer men räknade igenom hustruns portföljer.

De har minskat med 1/2 procent vilket nog är en ca tiondel av vad en svensk indexfond gjort.

Ett litet innehav med inriktning mot österuropa är sålt. Jag har minskat viktningen hedgefond/aktiefonder till 40 %.

Sammantaget klarar sig PN Idea och fonderna mot fastigheter och infrastruktur sig bra.

De ger alltså ingen säljsignal men frågan är ändå vad gör man?

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
I går kraftiga fall på Europas börser inklusive Sverige. Säljer en liten andel Robur fastighet utan signal. Så idag blir viktningen 39 %.

Tittar hur dagen gått för egna innehav. I princip svaga uppgångar på Robur Fastighet och First State Infras. PN Idea i princip sidgående. Men det senare resultatet laggar en dag.

På kvällen kraftiga fall i USA på 3 %.

Tack Per!

Jag säger inte att resten av året blir dåligt. Mycket kan väl hända. Räntesänkningar kan väl blåsa konstgjort liv i börserna. Handelsavtal?

Men jag är ju organiserad i försvarsposition. Om jag anar morgonluft kan det bli i breda indexfonder jag köper. Åtminstone i början.

Senast ändrad:
  • Like

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
I ett annat slutet forum gjorde jag ett svar på ett inlägg. Här är mitt svar.
..........................................................................

Jag kan inte säga om jag är kortsiktigt positiv eller negativ. Jag har väl i viss mån en försvarsposition. Dock inget krig. Jag försöker köpa och sälja på faktiska signaler, viket dock inte är helt enkelt.

Detaljhandel är ju i viss mån en defensiv sektor, alltså hyggligt oberoende av konjunkturen. ICA och Axfood har i år ökat med 50 %. Så många i dessa något mera oroliga tider söker sig till defensiva innehav.

Just nu har guld en svacka vilket gör att jag köpt lite. Men guld är ingen stor sak för oss, ett mycket litet innehav.

Fastigheter gynnas av den låga räntan till skillnad mot bankerna. Jag har i år haft fastighetsfond. Här är en jämförelse med Robur Access Sverige/indexfond (gult) och Robur Fastighet (Grå). Man får väl följa vad FED-chefen säger i eftermiddag. Allt kan ju bli en bubbla.

Bild

First State Infras (Grå) är ju ett typiskt defensivt innehav (infrastruktur) som jag ju också haft ett tag. Här jmf med Robur Access Sverige (Gul)

Bild

Eftersom jag i tråden skrivit om hedgefonder som ju man skall i allmänhet skall vara misstänksamma emot. Jag har PriorNilsson Idea (Grå) som inte är den perfekta hedgefonden heller men den överlever i mina ögon. Här 1 årsgrafen jmf med Access Sverige.

Bild

Gällande oljan har jag på prov idag åter ett litet innehav i Robur Östeuropa som ju har en släng av rysk olja. Viss tvekan på sikt dock.

https://www.di.se/live/svagt-uppat-for- ... efens-tal/

• Like

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
Tittar snabbt i graferna ur månadsperspektivet utifrån de tre största fonderna jag har och tidigare visat. Observera att jag köper, byter och säljer på signaler.

Robur Fastighet versus Robur Access Sverige Indexd´fond (Grå)

First State Infras (Grå) versus Access Sverige (Gul)

PriorNilsson Idea (Grå) versus Access Sverige (Gul)

Finns inget råd!!

K

Kistagubben

Guest
Hej Trendsökaren!
Mycket har hänt sedan du skrev sist. Jag har varit mer riskbenägen och därmed straffas hårt. Hur har det gått för dig. Ibland borde din strategi betala sig bra. Sen förstår jag också att vi har olika förutsättningar, pengar, ålder, etc. Bara intressant att veta.
/Kistagubben

• Like

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
Vad roligt att du hör av dig, Kistagubben!

Klart är att alla drabbats av Coronaviruset. Vi är pensionärer fast i grunden har vi det bra. Skulle kunna skriva mycket eftersom jag också börjat med lite aktier också. Men vi lever i någon form av karantän.

Men i stort sett har delar av strategin fungerat ok, fast vi har gjort lite förluster.

Hedgefonden PN Idea ligger påplus och varit mindre svajigt än svenskt index. Den har jag aldrig sålt. Det är tanken. mindre svajig än börsen.

Sedan har jag ett tag haft C Worldwide Stable vilket också gjort bättre från sig än index.

Sedan gamla Ny Teknik som också fungerat bra.

Men gått ur till stor del under raset och försökt återstarta med lite aktier m m. Så i viss mån är jag och hustrun ganska likvida.

..........

Under förra året gick jag igenom hela vår ekonomi. Fyllde 65 men varit deltidspensioner sedan 62 år.

Vi har ett Torp på en ö på västkusten. Så hösten 2019 så togs skorstenen ner och byggdes om. Därefter sattes vi upp en mindre solcellsanläggning upp. Ett sätt att investera med avkastning med hanterbar risk. Visst finns det risker även här. En risk är ju exempelvis dagens låga elpriser som minskar lönsamheten något.

Så vi har nu mycket låga fasta kostnader för Torpet. Delar till och med soptunna med grannen.

.........

Min hustru är 70+ och hon har på grund av detta förlorat två uppdrag och har för första gången i det vuxna livet ingen lön/ersättning och jag har också drabbats något, fast jag har fortfarande en mindre sidoinkomst.

Vår livstil kan nog sägas vara lite fotriktigt numera.

Allra bästa hälsningar till dig och andra eventuella läsare.

Hur har du det?