Kommer det bli liv i nya Pratompengar? På det gamla forat drog jag igång ett eget försök med en portfölj med hedgefonder kallad Sköldpaddan.
Kan just nu inte visa grafer men det kommer senare.
Urvalet var bl a att den enskilde hedgefonden skulle ha relativt hög Sharpekvot vilket nästan alla hade. Siffrorna nedan är aktuella Sharpekvoter eftersom dokumentation försvann när forat gick in i mörkret.
Det var vill jag minnas:
Atlant Stability 2,85
PriorNilsson Yield 2,75
PriorNilsson Idea 1,73
Catella Hedgefond 0,98
Syftet var att på sikt minska risk och få en total avkastning högre än ränta.
Hur gick det?
Den fond som idag återstår är PN Idea som utvecklats stabilt och positivt. Just idag bättre än index på alla tidsintervaller. Klart är att den inte klarar att hänga med i vårens kraftiga uppgång men när sänket i maj kom så blev resultatet hittills mycket gott.
Först försvann Catella Hedgefond eftersom regeln var att röda totalsiffror innebär avslut.
Senare såldes Atlant Stability på grund av dåligt resultat fast inte rött. PN Yield kom att säljas stegvis.
Kvar finns idag ett innehav av PN Idea. Viktningen är 20 % vilket också ökat stegvis.
Tyvärr kommer graferna senare.
Resultat PN Idea
1 år 9,7 %
3 mån 2.4 %
Maj ca 0
Kan just nu inte visa grafer men det kommer senare.
Urvalet var bl a att den enskilde hedgefonden skulle ha relativt hög Sharpekvot vilket nästan alla hade. Siffrorna nedan är aktuella Sharpekvoter eftersom dokumentation försvann när forat gick in i mörkret.
Det var vill jag minnas:
Atlant Stability 2,85
PriorNilsson Yield 2,75
PriorNilsson Idea 1,73
Catella Hedgefond 0,98
Syftet var att på sikt minska risk och få en total avkastning högre än ränta.
Hur gick det?
Den fond som idag återstår är PN Idea som utvecklats stabilt och positivt. Just idag bättre än index på alla tidsintervaller. Klart är att den inte klarar att hänga med i vårens kraftiga uppgång men när sänket i maj kom så blev resultatet hittills mycket gott.
Först försvann Catella Hedgefond eftersom regeln var att röda totalsiffror innebär avslut.
Senare såldes Atlant Stability på grund av dåligt resultat fast inte rött. PN Yield kom att säljas stegvis.
Kvar finns idag ett innehav av PN Idea. Viktningen är 20 % vilket också ökat stegvis.
Tyvärr kommer graferna senare.
Resultat PN Idea
1 år 9,7 %
3 mån 2.4 %
Maj ca 0
Senast ändrad: