Minska utgifter, sparkvot, effektivisera

• Välkommen till nya (moderna) Prat om pengar! Alla åsikter är välkomna och alla typer av investeringar.

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
Vi hade en trevlig och tankeväckande dialog kring mat och kostnader med en god vän som har familjeföretag inom livsmedelsbranschen.

Har köpt ett av Systembolgets billigare öl, Millenium, som kostar 21 kr per liter. Drack en sådan i väntan på att grillen skulle bli klar. Inga avtryck dock. Fortsätter nog med Pistonhead,som dock kostar 33 kr liter men som, dock inte tillhör det dyrare gänget. Annars kan jag vid bättre tillfällen dricka lokalproducerad öl.

Här en trevlig djupdykning i billig öl

Senast ändrad:

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
Idag har jag tänkt att göra en mindre sats med körsbärsvin. Har ett jäskärl på 3, 10 och 25 liter. Recept typ:

Kommer att använda 3 liters kärlet och senare 10 liters kärlet till plommonvinet.

Det finns en del sätt att påverka smaken på ett vin. Här krossar man lite kärnor för att öka bitterheten. Jag kommer att slänga med lite röda vinbär för att öka syran. Man kan ha med tanniner också men inte denna gång. Plommonvinet kommer att få en en knivsudd tanniner. Man kan söta lite med honung eller brunt socker. Sötman reglerar jag efter provsmakning.

Jag har köpt ett kitt med jäst m m för 49 kr som räcker till både körsbärsvinet och plommonvinet.

Om man vill prova ett högkvalitativt körsbärsvin skall man definitiv köpa en flaska Fredriksdal körsbärsvin. Lite dyrt men oj så gott.

Mitt plommonvin kunde definitivt mäta sig med det japanska som säljs på systemet. Att få till det lika bra med körsbärsvinet som Fredriksdal åstadkommer vore en lyckträff som kanske inte är sannolik.

Senast ändrad:

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
Jag fick lite ej huggen ved igår av en granne. Jag har byggt en liten vedbod, en sågbock samt har tidigare fått en huggkubbe.

På tidigare PoP så diskuterades det att elda med ved. Himmelsblå värmde till stor del sitthus med ved. Sist jag såg honom var på Avanzas forum.

Det jag fick var mestadels körsbär. Det ärockså en bra rökved som jag komme r använda i grillen.

Vi med ved av trivselskäl men det är också bra att kunna driva huset utan el. Veden söker jag få gratis.

Det är en liten dansk kamin vi har en Morsö 1420. Här är en liten video om att elda med en sådan. Det han i videon inte tillräckligt påpekar ärat man låter aska vara kvar vid kanterna. Det isolerar eldstaden hågat och den kommer upp i bra eldningstemperatur fortare. Det är viktigt att man eldar med hög temperatur. Då blir förbränningen effektiv och med lite utsläpp av partiklar m m.

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
Vi har inte varit speciellt billiga gällande mat och dryck. Vi har alltid ätit varm mat på kvällen. I lägenheten har hustrun förvaring av 100 flaskor vin även i vinkyl. Kostnaden för mat är väl en ekvation bestående av två saker dels är det vad man äter och dels var man köper alternativt att man odlar själv.

Vi handlar dels på Lidl, ICA samt på Hemköp men aldrig på Willys. Detta kan dock ändras. Om man tittar på denna lista så är Willys billigare gällande en matkasse för ett par. Lidl finns dock inte med i undersökningen.

Senast ändrad:

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
Körsbärsvinet fortsätter att utvecklas. Jag har nu tagit bort kärnor och skal och kommer att fortsätta tillsätta socker så att jag får ett starkvin med viss sötma.
........

Kommer så fort plommonen mognar sätta en jästhink med plommonvin. Kommer tillsätta lite tanniner och röda vinbär. Det senare för att höja syran något. Låter kärnorna jäsa med i tredagars då jag turbotrycket dessa samt skal. Möjligtvis hackar jag ner lite russin. Det finns blå Krikon utanför tomtgränsen. Om de hinner mogna kommer jag också använda dessa urplommon.

Här är en som gjort ett vin enbart på plommon och är hemskt nöjd.

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
Dietisten Hanna Olvenmark skriver om att laga mat för 10 kr per portion. Finns som bok och blogg.

Förutsättningarna är då vegetariska alternativ med bönor och linser som bas.

Några sådana recept, typ, använder vi oss av. Speciellt en med linser, chili och spenat är god och populär.

På sommaren det dock mycket grillat, men då ingår det fisk.

Trendsökaren

Medlem
1 Juni 2019
48
5
8
Jag kommer att ta en paus från detta forum. Det är ett bra initiativ men det det finns inga andra som skriver och kommentarer.

Kommer istället att skriva lite inlägg på SvenskaFIRE. Innehållet, tänker jag, i början blir nog liknande det jag skrivit om här. Sedan får man se. Kommer säkert prata om tänkbara strategier, söka trender, elektrifieringen av transporter m m.

Jag/vi har inte levt 100 % FIRE men vi har haft ett överskott som använts till fondsparande samt amorteringar av lån. Det är viktigt att skapa ett sparande och göra detta så att du får avkastning på sikt.

Det som jag gillar med FIRE är att man tar avstånd mot mera ytlig konsumism. Men vi köper i många fall inte budget. Exempel kan vara att vi båda har elcyklar som kostar över 30 000 kr, Typ. Vi bor något dyrt. Typ.

Men som sagt var kommer jag prova att skriva här.