Optionshandel

• Välkommen till nya (moderna) Prat om pengar! Alla åsikter är välkomna och alla typer av investeringar.

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Återställt

Medlem
2 April 2019
26
0
6
Jag började fundera på detta med optioner efter att ha läst en hint om optionshandel i en annan tråd.
Det lät ju lockande.
Samtidigt inser jag att detta är svåra grejer!
(Särskilt när man som jag har noll erfarenhet tillika kunskap i ämnet)

Hur var det nu, för något år sen var Medulla väldigt aktiv i optionsdiskussionerna.
Skrev inte han en e-bok? Nån som vet hur man får tag i den i så fall?

Det finns i handeln en bok "Optionshandboken" av Johan Tjeder. Funderar på att köpa den.
Tyvärr ser jag att bloggaren Snåljåpen har dissat den. Kanske finns bättre?

Återställt

Medlem
2 April 2019
26
0
6
Jag använder mig ju av den strategin jag beskriver i den tråden du hänvisar till. Jag gör affärerna via en depå i vilken jag månadssparar i en global aktieindexfond, och använder detta fondinnehav som säkerhet för positionerna. Helt centralt är givetvis att man har riskvilligt cash på sidlinjen som man är villig att köpa underliggande aktier för (eller sälja andra värdepapper för att finansiera ett eventuellt köp). Jag har idag två ställda säljoptioner; Sandvik 62 kr i september och Holmen 210 kr i december. Det är alltså 24 % under gällande kurs minus utdelning i Sandvik och 15 % under dagens kurs i Holmen exkl utdelningen i april.

Håller sig aktierna över 62/210 kr förfaller optionerna värdelösa i september/december, och jag kan betrakta premieintäkten som vinst. Faller aktierna under 62/210 kr riskerar jag att bli löst (får köpa aktierna för 62/210 kr). Att jag menar att detta är låg risk bygger givetvis på att jag inte skulle ha något emot att köpa Sandvik och Holmen för 62 respektive 210 kr, och sitta bekvämt med dem på sikt. Affärerna kan gå igenom tack vare belåning av fondinnehavet (jag vill inte ha cash i ISK av skatteskäl), men jag skulle omedelbart stoppa in cash på depån. På de kurserna ger Sandvik en direktavkastning på 4 % och Holmen 5 %, och även om aktierna givetvis kan fortsätta falla under 62/210 kr är ju nedsidan mindre än från dagens kurser. Det centrala är att utifrån mitt perspektiv, och mitt mål med mitt sparande, blir effekterna av båda utfallen i optionerna attraktiva.

Återställt

Medlem
2 April 2019
26
0
6
Intressant upplägg!
Eftersom jag inte hunnit komma igång med optionsstudierna ännu har jag några undringar:
- Du ställer alltså ut säljoptioner, är det rätt uppfattat? Är det någon kostnad (typ courtage) förknippat med just den operationen?
- Vad kommer premieintäkten från? Är dess storlek känd i förväg?
- Varför just Sandvik och Holmen, och kurserna 62/210 och datumen september/december. Hur kom du fram till det?

Återställt

Medlem
2 April 2019
26
0
6
Ja, det är ett courtage. Avanza har minimum 99 kr plus att ett courtage från börsen tillkommer. Det hela brukar sluta på strax under 125 kronor på Avanza. Det där har varit en grej för mig då jag handlat kortsiktigt med relativt små premier. Banken tar en rejäl bit av vinsten.

Någon köper optionerna du ställer ut. Det är inte givet i förväg vad de betalar utan funkar som vilken börshandel som helst. Optionens värde förändras sedan med tiden och den underliggande aktiens börskurs. På Avanza står optionens värde som en skuld eller minuspost om du ställt ut. Du kan ju alltid köpa tillbaka optionen och dra dig ur affären.

Avanza kräver även en säkerhetslikvid. Handlar du själv online sätts en säkerhet efter enkla regler, och den blir ganska hög. Först nästa dag anges korrekt säkerhetspremie. Ringer man banken kan de direkt ge dig rätt premie.

Det där var en grej när jag ställde ut en vagga på index med 10 positioner. Den säkerhet som kom upp var ca 350.000 SEK. När jag ringde justerades den ned till ca 110.000 SEK. Vet inte varför de klyddar så.

Tänk även på att man inte kan ta superlånet om man handlar med optioner. Övertrasserar man på Avanza blir räntan över 5%, sån att få den rätta säkerheten om man bollar lite större positioner blir viktigt.

Du måste även skriva på en jävla massa papper från bank och börs innan du kan handla med optioner.

Återställt

Medlem
2 April 2019
26
0
6
Som jag skrev så eftersöker jag relativ stabilitet, där jag ser begränsad nedsida. Stor och relativt trygg utdelning är ju inte dumt. Valet av bolag och prisnivå bygger ju som jag skrivit ovan på att det är aktier jag skulle uppleva det attraktivt att köpa på de nivåerna. Jag tittar på mer än 6-9 månader för att få lite tidsvärde, annars blir premierna väldigt små.

Återställt

Medlem
2 April 2019
26
0
6
Det där är intressant men inte alldeles självklart vad man väljer.

Jag ställer ju på kortare tider mest, 1 - 2 månader. Premien per månad blir högre med samma målkurs, men även risken. En kurs som doppar kan ju återhämta sig. Men ligger man med lösen varje månad är ju risken större att den tredje fredagen den månaden sammanfaller med dippen. Men månadspremien avtar alltså med tidslängden på optionen. Eller hur man nu räknar, det är komplicerad matematik det där...
:D

Courtaget är ganska högt däremot. Ställer man ut en mängd mindre positioner är risken att man mest gödslar banken med courtage... Så jag har tvingat mig själv till ganska stora positioner, man kan dessutom hålla i minnet att man låser sig vid längre positioner. Går aktiekursen ner så stiger värdet på en short put (säljoption) och om man vill gå ur får man i så fall göra det med en förlust vid tillbakaköpet.

Men jag vet inte vad som är rätt! För att hålla uppe premiestorleken har jag lagt mig närmare än Solnamannen med målkurser ca 5% lägre än dagskurs. Då har jag även upplevt att jag tvingats köpa när aktierna dippat rejält.