Säljtaktik

• Välkommen till nya (moderna) Prat om pengar! Alla åsikter är välkomna och alla typer av investeringar.

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Återställt

Medlem
2 April 2019
26
0
6
Är nybörjare inom aktier och allt som har med det att göra och har läst på ganska mycket nu. När man ska köpa börjar jag komma överfund med tror jag, finns lite att läsa om det. Något som inte finns att läsa om är att sälja. Så...

1. Hur ser er säljtaktik ut?

2. Ska man i alla lägen sälja om man tror att aktien har nått sin topp? Eller finns det några skattemässiga fördelar att ha kvar aktien länge?

3. Om aktien börjar sjunka i värde men man tror att det är en temporär nedgång, ska man då sälja och sedan köpa när den är ännu billigare för att sedan hoppas på att uppgången kommer?

Återställt

Medlem
2 April 2019
26
0
6
Är nybörjare inom aktier och allt som har med det att göra och har läst på ganska mycket nu. När man ska köpa börjar jag komma överfund med tror jag, finns lite att läsa om det. Något som inte finns att läsa om är att sälja. Så...

1. Hur ser er säljtaktik ut?

2. Ska man i alla lägen sälja om man tror att aktien har nått sin topp? Eller finns det några skattemässiga fördelar att ha kvar aktien länge?

3. Om aktien börjar sjunka i värde men man tror att det är en temporär nedgång, ska man då sälja och sedan köpa när den är ännu billigare för att sedan hoppas på att uppgången kommer?
Välkommen till Forumet!

Visst finns det böcker om hur man skall gå till väga när man tänker sälja.

Min favoritbok heter "Vinnande strategi för Dina aktieplaceringar" av Veijalainen & Strandberg. Författarna skrev den efter att i tio års tid ha hållit aktiekurser, och de lägger koncentrationen på det svåraste. Säljmomentet. (Finns att köpa hos aktiespararna.)

I "Vinnande strategi för Dina aktieplaceringar" får du svar på fråga 2. Det är inte alltid som det lönar sig att vara långsiktig, av skatteskäl. De klargör var gränsen går.

"Så blir du en börsvinnare på Internet" av Wilké och Sandén har ett helt kaptiel som heter: "Konsten att sälja en aktie". Här får du följa med i resonemanget under ett helt år i en fiktiv portfölj. Det gäller att sälja rätt aktie och behålla de som har förutsättningar att fortsätta ge god avkastning.

---

På fråga 3 finns inget generellt svar. Det beror på din egen placeringshorisont. Den som kortidshandlar kommer att stöta på fler besvikelser än den som håller på aktierna över en flerårsperiod. Det är nämligen inte så lätt att sälja på toppen och köpa på botten, som somliga tror.