TA Opus Group

• Välkommen till nya (moderna) Prat om pengar! Alla åsikter är välkomna och alla typer av investeringar.

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Återställt

Medlem
2 April 2019
26
0
6
Opus Group är en aktie jag har och tror på. Steg nästan tio procent idag, oberoende av en pressad marknad. Kurs 6,15kr.
Skriver några rader efter notering att "Moffar" nämnde den i sin dagbok.

Opus...ett företag inom bilprovningsteknologi...har tagit väldigt mycket stryk med en "underlig" kursresa, då många positiva nyheter tolkats negativt. Visserligen ligger ett "hot" om glesare besiktningsintervall i korten men företagets utlandspotential är intressant, inte minst med aktuella nyheter som presenterats...därtill ligger Opus i framkant med sin teknologi.

Fundamenta är ok trots den negativa kursresan, vad jag kan se. Visst...med aktiens ibland underliga reaktion på positiva nyheter, är en varning på sin plats.
Kursen var uppe på 15kr i mitten maj 2014, sedan har den rasat i omgångar till 6,80kr, klättrade upp till 10,70 och nedåt igen till dagens nivåer.
:roll:

Under resan har en del ibland märkliga analyser levererats, vilket givit bränsle...
Företaget har också bidragit. T ex med tystnad vilket irriterat marknaden, plus en negativt uppfattad "mörkning", (tystnad från företagsledningen), ca första delen av året.
Kontrakten i USA har varit en utmaning för både Opus och investerare, som jag uppfattat det...
Opus har bilprovprogram, försäljning och service i sex länder. I Sverige 73 st stationer.
Nog om det!

Tekniskt sett ser det inte roligt ut, en snedställd Huvud/Skuldra-formation effektuerades och tog kursen ned till dagens nivåer. Med den formidabla uppgången avverkad på dryga två år, är nedgången "försvarbar" till en del men ändå
:shock:
-erande
Från frimärke till frimärke skulle man kunna sammanfatta.

Aktuell diagnos...he he...lägsta nivån 5,35 har testats en gång, nu med en "Hammer", ett omslags-candlesticks som är upp till bevis...6,80 bör tas ut uppåt för att bekräfta om det ligger något i senast publicerad nyhet för marknaden. Lyckas det är "gapet" ovan ett första delmål, 7,35kr.
I det med underlag längre perspektivet är 7,62 en vattendelare, alltså femtio procent återtaget av "ättestupan", vilket skulle ge mer tilltro till framtiden.

Känns både rätt och fel att skriva om ett värdepapper man är delägare i men saklighet och varningar väger upp...så ut o handla nu, så bidrar du med bränsle till kursutveckling uppåt...
:)

Brasklapp, Opus har för vana att reagera negativt på positiva nyheter...och glöm ej resans gång...från frimärke till frimärke...
:(

Återställt

Medlem
2 April 2019
26
0
6
Det är en blandning vad jag förstår.
Min teori...
Dels då VW-nyheten i USA som skulle höja Opus potential pga deras kompetens i tekniken att mäta. Konkurrenskraft höjs med skärpta utsläppsregler. Företaget har tekniker med specialkompetens mot utsläppsfusk.

Dels flera Insiderköp sista tiden av ledande personer i bolaget.

Som jag nämnt ovan har det presenterats ett otal analyser med skiftande trovärdighet. Den du syftar på har jag ej läst men förmodligen dragning åt spek. Riktkursen DI lagt tidigare (7,50) är dock inte orimlig enligt mig, som ett första steg.
Går planeringen nått så när Opus väg, är den nog snarare i underkant på sikt. Kvitto på det får vi om 6,80kr tas ut.
Passeras vattendelaren nämnd ovan är 9kr målet men det ligger i stjärnorna...

Kan tillägga att en Hedgefond som lades ned avyttrade då hela innehavet i Opus, vilket också hade betydelse i nedgången. Tidpunkten har jag ej i minnet.
Företaget har haft en del oflyt som jag ser det, sammantaget...

Återställt

Medlem
2 April 2019
26
0
6
kall jag testa Opus i Sverige måste jag till Fosie i Malmö. Lite nyfiken blir man att kolla upp kundbemötande och så där. Det finns att göra. Bättre kaffe t ex...

Men jag antar att Sverige är en skvätt i havet, men att man ser Europa som potentiell tillväxtmarknad?

Finland har väl också avreglerad bilprovning. Men finns det fler marknader de kan ge sig på? Eller krävs det att regeringarna i EU avreglerar???

Återställt

Medlem
2 April 2019
26
0
6
Opus är inte så beroende av O-Index rörelser. När index faller har aktien tendens till stabilitet. Lite motsägelsefullt med tanke på den stora kursnedgången men ändå att notera.

Återställt

Medlem
2 April 2019
26
0
6
Som jag förstår det (rätta mig om jag har fel) så ligger kärnan i verksamheten i kontroller som är reglerade i lag. Det borde sätta en ganska tydlig "ribba" för den underliggande marknaden (stabilitet). Sedan ska man förstås slå sig fram och ta och behålla marknadsandelar. Nog finns det risk för klassisk priskonkurrens även på denna marknad - även om den ökade konkurrensen i Sverige tycks ha fått omvänd effekt.

Klart är att det är en riktigt liten nisch som skulle kunna vara trevlig att sprida riskerna på. Jag gillar som bekant småbolag med storägare av kött och blod som är operativt verksamma i bolaget. Utan att ha tittat alltför mycket på Opus noterar jag dock i nyckeltalen att räntetäckningsgraden (och soliditeten) är låg. Sådana här typ av småbolag brukar jag föredra ser ut tvärtom - oftast genom att de helt enkelt inte har en så förbaskat stor balansräkning öht (alternativet är mycket eget kapital som man får mycket god lönsamhet på). Opus har förhållandevis mycket långa skulder. Det lilla lager man sitter på (vad nu det är) snurrar fort och likviditeten är god. En direktavkastning på blotta 1,5 % går endast att ursäkta med att man investerar och växer snabbt, fint och kontinuerligt med bibehållen lönsamhet. Gör man det?

Återställt

Medlem
2 April 2019
26
0
6
Opus Group senast 6,90kr
Önskvärt vore att aktien etableras kring och helst stänger över 6.80kr närmsta dagar.
Orkar den är första målkurs 7,35kr.

Kurs över 7,20 ökar chansen till högre nivåer där målkursen är drygt 9kr. Observera...chansen...det är långt dit men fortsätter positiva nyheter trilla in är det ej omöjligt.
Brasklapp blir att aktien "somnar" in igen men aktiviteten har ju klart ökat.

Stängs gapet...till 7,35 är Opus på rätt planhalva vad gäller sista brutala nedgångsfas.
Klara indikationer för utbrott är noterade och just nu pekar det uppåt.

Aktien har ju som påpekats tidigare en vana att ej orka eller tröghet, trots positiv respons i analyser Insiderköp och nyheter, så det gäller vara vaksam...
8)